خواهان ایجاد نظم، عادت های جدید و کارآمد در زندگیتان هستید؟

زمان لازم برای مطالعه : 1 دقیقه و 39 ثانیه

شاید شما نیز از افرادی هستید که بارها و بارها در زندگی  روزمره خود تصمیم به انجام کار هایی گرفته اید و اهدافی را تعیین می کنید، اما پس از چند روز خود را نا توان در ادامه آن می بینید. نکته مهم برای ایجاد عادت های جدید در زندگی چیست؟ این مقاله نکته ساده ولی بینهایت کارآمدی را به شما یاد میدهد که واقعا به هیچ چیز جز همین نکته برای حل این مشکل خود نیاز ندارید و شاید با خواندن هزار کتاب پیچیده و عجیب هم به عمق قدرت این نکته ساده نرسید.

کلید اصلی : با گامهای بسیار ریز، در عملکرد خود تداوم ایجاد کنید

در مسیر زندگی، افراد همواره تصمیمات مختلفی برای تغییر می گیرند و در واقع می خواهند عادت های جدیدی را در مسیر زندگیشان ایجاد کنند. برای مثال فردی با کمی اضافه وزن را در نظر بگیرید که تصمیم می گیرد روزانه جهت تناسب اندام و سلامتی ورزش کند. در یک باشگاه ورزشی ثبت نام می کند یا در منزل ورزش های سنگینی را شروع می کند. پس از چند روز احتمالا این فرد دیگر به آن باشگاه پا نخواهد گذاشت و یا تمرینات سنگین در منزل را کنار می گذارد و به همان عادات پیشین بر میگردد. مشکل در این مثالها کجاست !؟ کدام نکته کلیدی تمام این تلاشها برای تغییر و ایجاد عادات جدید را زمین گیر کرده است !؟ پاسخ: تنها نکته کلیدی در ایجاد عادات جدید، آن است که آن ها را به روشی انجام دهید که در انجامشان برای شما، “تداوم” ایجاد می کند.

شما در مراحل اولیه ایجاد عادت باید با توجه به شرایط خود و زندگیتان به گونه ای برنامه ریزی کنید که تا جای ممکن کار مورد نظر را برای خود کوچک و یا به تعبیری آسان کنید. برای نمونه در مورد مثال ورزش کردن، شما باید بررسی کنید که چه چیزی ورزش کردن را در ذهنتان کاری سخت جلوه می دهد و دقیقا همان موارد را به گونه ای تنظیم کنید که آن سختی برایتان آسان و کوچک شود به طوری که شما بتوانید با “تداوم”، ورزش را هر روز انجام دهید. ممکن است هزینه باشگاه، زمان زیادی که صرف ورزش می شود، سنگین بودن تمرینات، درد عضلانی شدید پس از تمرین و …. شما را از ادامه مسیر باز دارد. پس باید در ابتدا کارها را خیلی خیلی ریز و آسان کنید. برای مثال تمرین کردن در منزل و لزوما به باشگاه نرفتن، تمرین روزانه به مدت بسیار بسیار کم حتی ۱ دقیقه، انجام حرکات فوق العاده ساده مثل یک پیاده روی و یا انتخاب زمانی ثابت برای ورزش که شما می دانید در هر شرایطی دراین ساعت از روز بیشترین بازده و کمترین مقاومت را دارید و …  می تواند برای ریز کردن کارها جهت حصول نتیجه مورد نظر موثر باشد.

چیزی که باید به آن توجه کنید آن است که اصل تداوم، یک اصل کلیدی در تغییر عادات پیشین و ایجاد عادات جدید است. شروع شما باید به ساده ترین نحو ممکن باشد، به قدری ساده که شما بتوانید در هر شرایطی و حتی در همین لحظه آن را انجام دهید(مثلا حفظ یک لغت زبان، همین الان!)؛ به این ترتیب پس از مدت بسیار کوتاه خواهید دید که این کار به عادتی برای شما تبدیل شده که با علاقه و نا خودآگاه آن را انجام می دهید و پس از آن می توانید به همین شکل و پله پله کار را پیش ببرید و سراغ گامهای بزرگتر بروید. به این ترتیب شما با برداشتن قدم های کوچک به هدف بزرگی که در ذهن خود داشتید میرسید.



صفحه اول مشاهده مقالات صوتی دسته بندی مقالات مقالات اختصاصی جادوگر(برنامه ریزی ضمیر ناخودآگاه) دوره های جامع
0%