عادتهای خود را بیشتر بشناسید، چگونه عادات خود را عوض کنید ؟

photo_2016-06-11_23-55-28
زمان لازم برای مطالعه : 1 دقیقه و 59 ثانیه

تحقیقات نشان میدهند بیش از ۸۰ درصد اعمال روزمره انسانها را عادات تشکیل میدهند. پس مهم است که علم مربوط به نحوه عملکردشان را داشته باشید. در این مقاله به بررسی ساختار عادتها و نحوه تغییر آنها خواهم پرداخت.

ساختار عادات

همه عادتها از سه بخش اصلی تشکیل شده اند.
۱٫ آغازگر یا Cue : همان چیزی که با دیدن یا شنیدن یا رخ دادن آن، عادتی آغاز میشود. مثلا شاید دیدن یک فنجان قهوه برای یک فرد سیگاری در سطح ناخودآگاه، آغازگر حس نیاز به روشن کردن سیگار باشد.
۲٫ مسیر یا Routine : مسیری که ذهن تنبل انسان (!) برای رسیدن به پاداش یا همان Reward و لذت نهایی آنرا به خاطر میسپارد. مجموعه کارهای مرحله به مرحله که برای رسیدن به لذت نهایی انجام میشوند، مسیر نامیده میشود. جالب است که تحقیقات نشان میدهد ذهن ما در مرحله ۲ یا در طی مسیر، حتی حالتی عمیق تر از خواب را تجربه میکند و بنابر این قدرت تحلیل از شما گرفته میشود. دقیقا به همین علت است که معمولا وقتی به خود می آیید که عادت مربوطه به پایان رسیده است. مثلا ممکن است ساعتها برنامه ریخته باشید که دیگر سمت شیرینی نروید اما به یکباره زمانی به خود می آیید که یک جعبه شیرینی را تمام کرده اید !
۳٫ پاداش نهایی یا Reward : حس خوبی که باعث میشود مغز، مسیر مربوطه را بخاطر سپارد و بعدها از آن استفاده کند.

photo_2016-06-11_23-55-37

^ ساختار یک چرخه عادت به تلگرام^ photo_2016-06-11_23-55-46

^ نمودار فعالیت مغزی، بارهای اول انجام یک کار(چپ) و پس از چند بار انجام آن کار(راست) ^

همانطور که میبینید پس از چند بار انجام، با شروع عادت حالتی مشابه خواب تجربه میشود.

photo_2016-06-11_23-56-25

^شما نمیتوانید یک عادت بد را از بین ببرید.فقط میتوانید آنرا تغییر دهید^

چگونه عادات خود را تغییر دهید ؟

باتوجه به موارد بالا، برای نابود کردن یک عادت بد و درواقع تعویض آن :

  1. از Cue یکسان استفاده کنید.
  2. پاداش یا Reward یکسان فراهم کنید.
  3. مسیر یا Routine را عوض کنید .

مثال نحوه تغيير عادت

پس گفتیم برای اصلاح یک عادت در عین حال که پاداش و Cue را یکسان حفظ میکنید، باید مسیر را تغییر دهید. مثلا اگر Cue (آغازگر) برای شما، گرسنگی بوده و مسیر شما رستوران رفتن و خوردن غذا باشد(مثلا فست فود)، و پاداش (Reward) نیز حس خوب سیری و لذت چشیدن طعم غذا باشد، برای تغییر این عادت میتوانید کماکان Cue و Reward را مانند قبل نگاه داشته اما به جای آن، برای چند بار،مسیر متفاوتی را برای خود ایجاد کنید و غذای دیگری را جایگزین آن کنید. در واقع از آنجاییکه عادتها یک رفتار ناخودآگاه هستند، به همین علت نباید نگران آنها باشید. فقط کافیست Intention یا قصد اصلی ضمیر ناخودآگاه از انجام آن را یافته، و آن را از مسیری دیگر تامین کنید. با انجام این کار به سرعت خواهید دید که عادت مربوطه از بین رفته و عادت جدید(که همان پاداش را تامین میکند) جایگزین خواهد شد.

مثلا اگر عادت دارید هر روز راس ساعت ۴، به یخچال رفته و یک شیرینی بخورید و تشخیص داده اید که هدف اصلی ضمیر ناخودآگاه شما از این کار، مثلا رهایی از فشار و استرس موجود در محیط کار شماست، تصمیم بگیرید که زین پس، راس ساعت ۴ (حتی میتوانید برای ساعت ۴ زنگ هشدار موبایل خود را تنظیم کنید)، هربار حس کردید که چرخه عادت شما در حال آغاز است، یک غذا یا تفریح دیگر را که به آن بسیار علاقه دارید و باعث تخلیه حس فشار و استرس کاری شما میشود را جایگزین کرده و برای چند بار با استفاده از این تفریح جدید، به ضمیر ناخودآگاه خود حس لذت رهایی از فشار کار را ارائه دهید و آنرا جایگزین رفتار قبل کنید. خواهید دید که به سادگی، رفتار جدید جایگزین خواهد شد.

باید بدانید که عادتها اصلا نگران کننده نیستند. بلکه بسیار بسیار ساده و قابل تغییر اند. فقط کافیست این سوال را از خود بپرسید : چرا ضمیر ناخودآگاه من این کار را میکند ؟ هدف اصلی از این عادت تامین چه خواسته ای در ضمیر ناخودآگاه من است ؟

وقتی پاسخ این سوال را یافتید، میتوانید با تامین همان پاداش از مسیری دیگر، به سادگی(تاکید میکنم، به سادگی!) مسیر جدید را جایگزین مسیر قبلی کنید.(مقاله اختصاصی تغییر عادات و برنامه ریزی ذهن ناخودآگاه)



صفحه اول مشاهده مقالات صوتی دسته بندی مقالات مقالات اختصاصی جادوگر(برنامه ریزی ضمیر ناخودآگاه)
0%


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *