چطور از یک دکمه احساسی(Anchor) خلاص شوید ؟ آیا با دیدن یک سری چیزها، خاطراتی به ذهنتان می آید و شما را رنج میدهد !؟

زمان لازم برای مطالعه : 1 دقیقه و 55 ثانیه

اگر یک سگ تربیت شده را نگاه کرده باشید، متوجه خواهید شد که مثلا، به محض اینکه صاحبش میگوید “بشین”، میشیند. به محض اینکه صاحبش دستش را به حالت خاصی در می آورد، سگ کار دیگری میکند و مثلا روی زمین میخوابد. به محض اینکه ظرف غذایش را به او نشان میدهند، به یکباره از درون گرسنه اش میشود. به محض اینکه دعوایش میکنند، از درون ناراحت میشود. در علم NLP، به این فرآیند شرطی سازی گفته میشود. یعنی سگ شرطی شده که به فرض با شنیدن صدای یک زنگ خاص، زمان غذا خوردن رسیده و در نتیجه ترشحات بزاق اش آغاز شده و برای غذا بیتابی میکند ! در این میان، اگر به انسانها بگوییم که رفتارشان در اکثر بخشهای زندگیشان، دقیقا مانند همان سگ است، به شدت ناراحت میشوند و به آنها بر میخورد، اما حقیقت دقیقا همین است که مردم در جامعه و خصوصا در سطوح هوشیاری پایین، دقیقا مانند همان سگی که مثالش زده شد، اسیر شرطی سازی و Anchoring هستند.خاطره ای یادشان می افتد و غمگین میشوند، چیزی گران میشود و مردم نسبت به آن حمله ور میشوند و کلی خرید میکنند، توهینی به یک کشور میشود و مردم را با این کار احساسی میکنند و … . در حقیقت ذهنهای باهوش تر به مردم عادی دقیقا مثل همان سگ نگاه میکنند. بله شاید حقیقت تلخی باشد اما باید اینها را بدانید.

آیا نسبت به چیزهای خاصی شرطی شده اید ؟!

آیا وقتی بوی عطر خاصی می آید، یاد شکست عشقی قدیمی خود می افتید و ناراحت میشوید !؟ آیا وقتی مکان خاصی را میبینید، مثلا به یاد مادر یا پدر خود(یا هر کسی که دیگر درکنارتان نیست) می افتید و غصه میخورید ؟ آیا وقتی به ارتفاعات یا مکان خاصی میروید، یاد خاطره سقوط خود در کودکی می افتید و میترسید ؟ آیا روی کلمه یا حرف یا جمله خاصی حساس هستید و اگر کسی آنرا به شما بگوید به شدت عصبانی میشوید !؟ اگر اینچنین است، وقت آن است که از این شرطی سازی خلاص شوید. حقیقت امر این است که اگر این موضوعات برای شما نیز رخ میدهد، این رفتار هیچ تفاوتی با نحوه کنترل یک سگ تربیت شده ندارد و بدون تعارف وقت آن است که از این سطح بالاتر روید و به این شرطی سازی پایان دهید.

برای پایان شرطی سازی راههای زیادی هست که میتوان از آنها استفاده کرد. مدیتیشن و خودشناسی یکی از بهترین انتخابهاست که البته خیلیها حالش را ندارند و اکثرا بیشتر به دنبال راه حلهای موقت و سریع اند. مدیتیشن به زبان ساده یعنی پس از این خوب ناظر این موضوع شوید که چطور نسبت به چیزهای مختلف شرطی شده اید و سپس، همزمان با مواجه کردن خودتان با همان چیزها(مثلا بوی یک عطر یا…)، خوب دقت کنید که این فقط یک شرطی سازی است(نه حقیقت) و حضور خود در لحظه را حفظ کنید. برای یادگیری مدیتیشن مقالات و فایلهای صوتی مختلفی وجود دارد که در صورت نیاز میتوانید به آنها مراجعه کنید.

اما روشی دیگر برای پایان شرطی شدن، این است که اجازه ندهید ذهن، شما را به چیز خاصی شرطی و دچار عادت کند. اصولا ذهن استاد ایجاد کردن ارتباط و ربط دادن چیزهای مختلف به هم است. مثلا اگر چند بار همزمان با غذا نوشابه بخورید، ذهن پس از چند دفعه تکرار، بار بعدی هربار که بخواهید غذا بخورید، میل به نوشابه را نیز در شما ایجاد میکند. یا مثلا اگر چند بار حس عشق را با فرد خاصی تجربه کنید، ذهن به اشتباه این حس را فقط به حضور همان فرد ربط میدهد و از یاد میبرد که عشق یک حس معنوی و حاکم بر سرتاسر جهان و عمق هستی است و ربطی به یک فرد یا یک زمان و مکان خاص ندارد. در این میان، اگر از این پس دائما رفتارهای خود را متنوع کنید و مثلا رفتارهای تکراری را در زندگی خود پایان دهید(هر بار در کنار غذا نوشابه نخورید!)، در اینصورت ذهن دیگر نمیتواند این رابطه را برقرار کند و به نوعی شرطی شدن روی شما انجام نمیشود. برای علاقمندان به شناخت عمیق تر این موضوع مقاله اختصاصی مربوط به شرطی سازی توصیه میشود.



صفحه اول مشاهده مقالات صوتی دسته بندی مقالات مقالات اختصاصی جادوگر(برنامه ریزی ضمیر ناخودآگاه) دوره های جامع
0%