صبر و مدیریت بحران را در رفتارهای خود لحاظ کنید، چطور خشم خود را کنترل کنید ؟


در این مقاله قصد داریم به بررسی مساله مهمی بپردازیم که با اعمال آن در زندگی خود، زین پس خواهید توانست تحول بسیار بزرگی را در ارتباط خود با دیگران ایجاد کنید.

هرچقدر هم که انسان آرامی باشید، به احتمال زیاد کم صبری یا نشان دادن واکنش شدید نسبت به برخی رفتارها در اطرافیانتان، آسیب های بسیار زیادی را تا کنون به ارتباطهای شما زده و اگر همین نکات را مد نظر قرار دهید، خواهید دید که تحول بسیار بزرگی را در روابط خود با دیگران ایجاد کرده اید.

یک واقعیت : دیگران شما را ناراحت خواهند کرد

یک واقعیت مهم که باید در همین ابتدا به آن اشاره کنیم، این است که شما هرطور که باشید، هر چقدر هم که خوب باشید، بالاخره رفتارهایی از دیگران شما را خواهد رنجاند. این مساله چیزی است که بطور حتمی رخ خواهد داد. با علم به این نکته، بسیار ضروری بنظر میرسد که استراتژی مشخص و پایداری برای این مواقع داشته باشید.

ما به شما تضمین میدهیم که مثلا در موضوعی مانند رابطه های عشقی، شما حتی اگر بهترین فرد را نیز انتخاب کنید، در برخی مسائل قطعا اختلاف نظر خواهید داشت. شما قطعا تفاوت سلیقه خواهید داشت. قطعا در برخی جاها حس خواهید کرد که به نیاز شما توجه نمیشود. قطعا برخی جاها حس خواهید کرد که چهارچوبهای شما توسط فرد مقابل رعایت نمیشود. اما در آن لحظات چه واکنشی میخواهید نشان دهید ؟

anger-management

همانطور که در شکل مشاهده میکنید، سمت چپ، نمودار تغییرات احساسی یک فرد پرخاشگر و سمت راست نمودار تغییرات احساسی یک فرد با ثبات است. مشاهده میکنید که به علت رویدادهایی که در زندگی و رابطه عشقی هرکدام از افراد رخ داده است، هردو در برخی شرایط، ناراحت شده اند. اما هربار ناراحتی برای فرد پرخاشگر، به جنگی تمام عیار تبدیل شده و هزینه های احساسی زیادی را در زندگی او به وجود می آورد و در حقیقت رابطه آسیب زیادی میبیند. حال آنکه برای نمودار راست(فرد آرام و با ثبات)، بدترین رفتاری که نشان میدهد، حس نرمال است و رفتارهای او بین نرمال و عشق شدید نوسان دارد که این فوق العاده است. حال آنکه فرد پرخاشگر مدام در میان عشق و خشم شدید در نوسان است که این مساله در بلند مدت به رابطه او آسیب خواهد زد.

در حال حاضر، اگر فرد نسبتا پرخاشگری باشید، ذهن شما یک الگوی آماده ی اتوماتیک پیشفرض برای زمانهای ناراحتی شما دارد که اگر به آن نظارتی نداشته باشید، میتواند به زودی برای شما بسیار گران تمام شود. شاید هم تاکنون بهای گزافی را در اثر رفتارها و واکنش های تند خود پرداخته باشید.

درواقع چه بسا تاکنون در بسیاری از اوقات تماما حق با شما بوده و اشتباه از دیگران بوده باشد، اما بخاطر واکنش های شدیدی که نسبت به رفتار بد دیگران نشان داده اید، قطعا آسیب های بسیاری خورده اید. وقت آن است که بیش از این به روابط خود با انسانها آسیب نزنید و از یک مساله کوچک، کوهی از مشکلات را برای خود و دیگران نسازید.

وقتی ناراحت شدید چکار باید کنید ؟

از همین لحظه باید اولا به این مساله تماما آگاه شوید که واکنش تند، هیچگاه سودی برای شما ندارد. شما باید واقعا این را متوجه شوید که وقتی واکنش تندی نشان میدهید، حتی اگر حق با شما باشد، چه بسا دیگران حق را به طرف دیگر بدهند، زیرا مهم است که حق بودن خود را چگونه به نمایش بگذارید. در بسیاری از اوقات وقتی حق با شماست، اگر رفتار آرامی را نیز نشان دهید، با گذشت زمان طرف مقابل متوجه اشتباه خود شده و از شما معذرت خواهی خواهد کرد و جبران خواهد کرد.

وجود باورهایی مانند : ” تو این مملکت تا داد و بیداد نکنی حقت رو نمیدن “، هرچقدر هم که باوری ضعیف در وجود شما باشد، در لحظاتی باعث خواهد شد که ضمیر ناخودآگاه شما عصبانیت های بسیار شدیدی را بروز دهد که به رابطه شما با دیگران آسیب خواهد زد. اگر فقط یک لحظه تصور کنید که با داشتن ارتباطهای انسانی قوی، چقدر زندگی شما زیباتر خواهد شد، تا ابد هرگز واکنش تندی را نشان نخواهید داد. داشتن ارتباطهای انسانی قوی و عمیق، یکی از نیازهای عمیق انسان است که بدون آن، زندگی سالمی نخواهید داشت. پس باید بتوانید لحظات بحرانی را نیز مدیریت کنید.

مهم نیست که به شما خیانت شده است یا حق مسلم شما را نمیدهند، بحث اینجاست که داشتن شخصیت و آرام بودن و حفظ احترام دیگران در همه شرایط، قدرت شخصیتی و روحی شما را در چشم همه بالاتر میبرد. ما اصلا منظورمان این نیست که وقتی کسی به شما بدی میکند، یا وقتی در جایی نیاز به نشان دادن اندکی خشم است، بسیار آرام و شل و ول برخورد کنید. بلکه فقط کافیست میزان خشم و واکنش خود را مدیریت کرده و از نشان دادن واکنشهای غیر معمول پرهیز کنید. با رعایت همین نکته خواهید دید که روابط شما با دیگران، بسیار متحول شده است.

در بسیاری از اوقات، خصوصا در روابط عشقی، علت مخالفت افراد، در 70 درصد موارد، لحن بد است نه مخالفت درباره اصل موضوع ! و این یعنی : داشتن واکنشهای مناسب، حتی وقتی که اختلاف نظر وجود دارد، به راحتی میتواند شما را به یک جمع بندی مناسب برساند.

ممکن است زیاد پیش بیاید که خواسته شما، با خواسته های فرد مقابل، همسو بناشد، و چه بسا فقط داشتن اندکی صبر و در عین حال بیان کردن مودبانه و باصلاحیت خواسته تان، همه چیز را عوض کند. اما وقتی وارد یک منازعه بی پایان با فرد مقابل میشوید، ما به شما تضمین میدهیم که هیچگاه فرد مقابل عوض نخواهد شد و رابطه شما آسیب خواهد دید.

چطور میتوان خود را کنترل کرد ؟

اکنون وقت آن است که این سوال مطرح شود. آیا همینکه تصمیم بگیرید زین پس خود را کنترل کنید، همه چیز درست خواهد شد ؟ قطعا خیر. خشم یک رفتار ناخواسته است که بصورت ناخودآگاه رخ میدهد و برای ریشه کن کردن آن، در ابتدا شما به افزایش هوشیاری و هوشیار بودن دائم نیاز خواهید داشت.

شما باید بدانید که بعضا، یک ثانیه عصبانی شدن و مثلا هل دادن یک فرد، میتواند همه زندگی شما را، هرچقدر هم که رویایی باشد، به فنا دهد و مجبور شوید باقی عمر را در زندان سپری کنید. به همین علت، شما باید سطح هوشیاری خود را خصوصا در لحظات بحرانی، افزایش داده و اجازه ندهید که ذهن شما، طبق برنامه ریزی اتوماتیک درونی خود عمل کند. پس از مدتی، کنترل خشم، خود به رفتاری درونی و اتوماتیک تبدیل میشود و نیازی به کنترل مدام نخواهید داشت.

 



صفحه اول مشاهده مقالات صوتی دسته بندی مقالات مقالات اختصاصی جادوگر(برنامه ریزی ضمیر ناخودآگاه) دوره های جامع